lørdag den 28. september 2013

Brownie med karamel

Jeg sad og kiggede på facebook på side om kage. Der var en der var så sød at dele en opskrift hun havde. Den så virkelig lækker ud og den måtte jeg bare prøve!

Det er en chokolade brownie hvor der i midten kommer et lag af karamel. Den bliver meget sød, men da der kommer lidt havsalt i karamellen, bliver den ikke så tosset igen.

Jeg vil hér dele opskriften med jer, da jeg selv synes den er fantastisk.
Man skal dog være til chokolade og have en sød tand, for at synes den er fantastisk.

Ingredienser til kagen:

125 gram mørk chokolade
100 gram smør
125 gram brun farin
70 gram hvedemel
30 gram kakaopulver
2 æg
En knivspids fint salt

Ingredienser til karamellen

1 dåse sødet kondenseret mælk
150  gram sukker
120 gram smør
1,5 tsk. havsalt


Først går du i gang med brownien.
  • Du smelter smør og chokolade.
Jeg gjorde det i mikroovnen og det var super nemt. Jeg tog det ud af mikroovnen inden det var smeltet helt, så det ikke begyndte at boble. Massen var varm nok til at selv at smelte resten, da jeg rørte rund i det.
  • Så skal den brune farin kommes i skålen og der skal piskes ind til det er arbejdet godt ind i hinanden.
Jeg brugte ikke min køkkenmaskine til denne opskrift, blot et ganske almindeligt piskeris. Det bliver ikke hårdt at røre i.
  • Kom melet og kakaopulveret i og pisk ind til du har en ensartet masse/dej.
Det tog mig ca. 1-2 minutter at piske det ensartet.
  • Til sidst skal æggene i dejen og piskes godt ind.

  • Kom halvdelen af dejen i formen.
Min form var 24*13, da jeg ikke havde nogen form der var lille nok, brugte jeg bare et ovnfast fad i stedet. Opskriften er oprindelig til en bageform på 20*15 cm. Husk at beklæde formen med bagepapir.
  • Kagen skal nu bage 10 minutter i oven på 170 grader.
Jeg bagte den i varmluft ovn.

Så skal du i gang med karamellen, som skal laves i en tykbundet gryde.
  • Kom kondenseret mælk, smør og sukker i gryden og varm op ved svag varme til sukkeret er helt smeltet.
Mit sukker var helt smeltet efter ca. 15 min. Og der skal røres KONSTANT i gryden. Husk at du har en kage i ovnen. Den skal ud, mens du er i gang med dette step.
  • Så skrues der op på middel varme.
Der skal røres i gryden ind til massen er HELT færdig.
  • Når karamelmassen er 115 grader varm, tages gryden af varmen.
Det tager ca. 15 minutter at få den op de 115 grader. Så hvis ikke du har mulighed for at måle temperaturen, skal du ikke fortvivle. Du nøjes da bare med at røre i de 15 minutter.
  • Salten røres nu i karamellen.

  • Massen skal straks efter at saltet er rørt i, hældes hen over kagen.

  • Resten af browniedejen hældes kommes over karamellen.
Dejen kan være svær at fordele over karamellem, men man kan med bagsiden af en ske, skubbe den lidt rundt på kagen. Og lad være med at hælde dejen ned ét sted på kagen, men fordel i mens du kommer den hen over.
  • Kagen skal nu bage i yderligere 20-25 minutter ved de 170 grader.
Når kagen er færdig skal den være helt kold, før den tages ud af formen. Og så er den klar til at blive skåret ud.

Alt efter hvor store stykkerne skal være, kan der blive til 8-12 kagestykker.



 
Inspiration og opskrift fundet hos 'kager til kaffen'
Opskriften hér er dog omskrevet og mine egne er erfaringer er inddraget.












Ingen kommentarer:

Send en kommentar